torsdag 13. oktober 2011

Myafossen på Venabygdsfjellet !

Nå skal jeg fortelle dere om en strålende løpetur Nan, Mina og jeg hadde på fjellet. Dette er en tur alle burde unne seg ;-) Vi reiste oppover Gudbrandsdalen, helt til Ringebu. Hvor vi tok av oppover de bratte svingete bakkene i mot Venabygd. Vi holdt god fart på bilen helt til vi så skiltet til Trabelia Camping & Hyttegrend (www.trabelia.no). Da slapp jeg gassen å bare lot bilen trille inn på parkeringen. Vi hadde leid oss hytte denne gangen, siden mine foreldre brukte campingvognen selv ellers så hadde vi nok lånt den. Men Trabelia har fornuftige priser på hytter så det gikk greit, digg med egen dusj og wc også. Ringebufjellet er en plass jeg har svettet mye på, både frivillig og ufrivillig. Ufrivillig var nok som oftest på de lange skiturene da jeg var liten. Men hadde blitt så stor at jeg ikke fikk sitte i pulk, hengende bak i fislukta til pappa.

Men noen år seinere ble det skisamlinger med J.I.F. Ski, frivillig. Da var vi en fin gjeng som trente hard, på en gøyal måte. Det er slik det skal være vet du ;-) Samme taktikken som jeg kjører på treningsoppleget til Nan nå. Hun er jo egentlig bare en slik studio-bærte veit du :)

Myser imot sola som to koreanere :)

Lørdag morgen våknet vi til strålende sol, uværet som var natt til lørdag hadde
nok blåst bort skyer og dritt. Da vi hadde inntatt en god frokost å plassert barna på "barnepassen", la vi i vei. Starten ifra Trabelia er litt tøff, har starter vi på ca. 850 m.o.h. å det stiger raskt opp til 1024 m.o.h. som er høyden der hvor vi passerer over Trabelifjellet. Her syntes Nan at det blåste litt vel mye. Men mann ofrer jo en kort stopp til glede for fotografen. Bak kan dere se Muen, ser litt ut som en sukker topp eller mine mannlige leser finner den sikkert om jeg nevner kvinnebryst (ungt). Om du hadde zoomet kraftig inn kunne du ha sett nippelen/vorta også, på Muen heter den vist varde ;-)

Passering Trabelifjellet`s østside

Etter den luftige foto-shooten  gikk turen nedover i mot Lunde Handel (kiwi), stilig med kiwi midt innpå fjellet ;-) Derfra kunne vi se Venabu fjellkapell. Det har faktisk overnattningsplasser til rundt 20 personer samt peisestue og kjøkken, det er kapellet sitt det tenker jeg. Lurer på om det er "lov" med kirkeasyl her, hett tips i så fall. Men det siste vi trengte var kirkeasysl, så vi for i vei oppover imot Venabu Høyfjellshotell.
Her løp vi om kapp med noen gamle gamper med noen "late" turfolk på ryggen. Noen var spreke å holdt på med barmarkstrening i skibakken til hotellet, trolig langrennsløperer. Det er SPREKE folk det ;-)

Da vi kom til innkjøringen av hotellet tok vi å krysset hovedveien, fulgte den ca 50m innover imot Spidspergsetera, hvor det sto et skilt som var satt opp av turistforeningen (T). Da var det bare å følge skiltingen frem til målet for dagens tur, Myafallet. Nå var det utrolig flott løpevær og løpeterreng. Vi koset oss skikkelig. Men det var små partier hvor farten ikke ble særlig høy, ikke så nøye heller. Prøver å glemme klokka på armen da jeg er på slike turer. Nan derimot er litt opptatt av lengden, typisk damer :) Ned til selve fossen/juvet ble det litt ekstra krims karms. Først en lite parit med "små" stein, å ikke direkte løpbart. Kan det bli værre ?

Joda, rett etter skiltet som sende oss rett ned i gropa til fossen (NB!Ikke utsikten) ble vi møtt av synet etter jordras som hadde godt. Det kunne ikke være altfor gammelt. Men vi tok sjansen, å fosset frem ned imot fossen ;-)

Nan på vei ned forbi jordras !

Tydelig at fyren ikke er i form !

Det Nan uttrykker har ingen ting med lengden å gjøre :)

Etter noen få minutter pause og nytelse av den flotte fossen var Nan klar for bakkedrag !
Eller var hun virkelig det ? I etterklokskapens tid syntes fotografen at han ser et lite snev av bekymring under smilet. Men lett å være etterpå klok ;-) For tilbake turen ble ganske tøff.
Etter klatringen tilbake på stien, stiger det jamt og trutt helt tilbake til toppen på
Trabelifjellet. Det var dumt ingen hadde med penger, da kunne vi ha
kjøpt oss noe "digg" på turen hjem. Men det var dette med etterpå klok da :§
Vi fikk nok klare oss med repsils med sitron & honning + maxim på flaska.

Når vi hadde nådd Trabelifjell toppen å det bare var nedoverbakke tilbake til hytta fikk
plutselig Mina & Nan nye krefter. Nesten så jeg ikke rakk å få de med på bildet.
Her går det hurtig ned tilbake til Trabelia Hyttegrend & Camping.
Jeg tok de så vidt igjen før mål....Nå var det bare dusj, mat, digg og
kos resten av dagen/kvelden. Tror du ikke barnepika hadde laget
pizza a gitt :p

Da vi våknet søandag var det andre boller og utfordringer !
Vi kan være glade for at vi ikke løp i fjellet søndag, litt dårligere vær da gitt.
Det er utrolig hvor fort været forandrer seg i fjellet.
Så da var det bare å luske seg ned bakkene på sommerdekk.....

PS! Håper du også tar turen til Myafossen (trykk JA)

-Løpe langt med et smil om munnen-